Samtidig vies elevenes skoletilpasning og deres tanker om framtidig utdanning og yrke stor plass. Rapporten undersøker hvordan disse forholdene henger sammen med elevenes sosiale bakgrunn og foreldrenes involvering i de unges skolehverdag. Rapporten gir dermed et innblikk i generelle ulikhetsskapende prosesser i norsk skole.
Et hovedfunn er at minoritetsspråklige elever oppnår dårligere karakterer enn andre elevgrupper i norsk skole, og at forskjellene har økt i løpet av det siste tiåret. Prestasjonsgapet skyldes ikke at minoritetsspråklige elever er mindre motivert og møter skolen med mer negative holdninger. Tvert imot gjør minoritetsspråklige elever mer lekser, de har i større grad enn majoritetselever planer om å ta langvarit utdanning og de utsettes for et sterkere mobilitetspress hjemmefra. Lite tyder på at foreldrenes involvering i skolen forklarer prestasjonsgapet mellom majoritets- og minoritetsspråklige elever.
Minoritetsspråklig ungdom i skolen
Lenke til fulltekst – http://www.nova.no/asset/2836/1/2836_1.pdf
Utgitt år – 2003
Utgiver – NOVA
Undertittel – Reproduksjon av ulikheter i sosial mobilitet
Språk – Norsk
Antall sider – 144
Dokumenttype – rapport
ISBN – 82-7894-168-8