Helhetlig oppfølging av nyankomne elever har fokusert på elever i ungdomsskolen og den videregående skolen som har ankommet Norge sent i skoleløpet og som har lite eller ingen relevant skolebakgrunn fra hjemlandet. For denne gruppen kan møtet med det norske utdanningssystemet bli utfordrende, både når det gjelder muligheter til å tilegne seg opplæringen og gjennomføringsgrad.

Samtidig er det et overordnet politisk mål at flest mulig skal kunne fullføre den utdanningen de ønsker og har behov for. Formålet med prosjektet har vært å bidra til systematisert og økt kunnskap om situasjonen til nyankomne elever med lite skolebakgrunn fra hjemlandet og rammene som påvirker deres muligheter til å lykkes med sin skolegang.
 
Rapporten er basert på intervjuer med minoritetsspråklige elever og foresatte, lærere, skoleledelse og skoleeiere på fylkeskommunalt og kommunalt nivå og samarbeidspartnere utenfor skoleverket, samt en gjennomgang av offentlige dokumenter og tidligere forskning. Samlet omfatter datainnsamlingen intervjuer med over 80 informanter.

Helhetlig oppfølging av nyankomne elever
Antall sider – 107

Utgitt år – 2014

ISBN – 978-82-7570-353-6 (web), 978-82-7570-352-9 (papirversjon)

Dokumenttype – rapport

Utgiver – NTNU Samfunnsforskning

Lenke til fulltekst – http://samforsk.no/Publikasjoner/Helhetlig%20oppf%C3%B8lging%20WEB.pdf

Språk – Norsk