Denne oppgaven har tatt utgangspunkt i Dorothy Heathcotes lærer-i-rolle, og redegjør for denne dramapedagogiske metoden i forhold til språk- og begrepsopplæring for flerkulturelle elever i ungdomsskolen.

Oppgaven argumenterer for bruken av lærer-i-rolle i forbindelse med læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter, og drøfter observasjoner fra et gjennomført prosjekt i forhold til dette. Prosjektet var en del av grunnleggende norskopplæring på niende trinn, hvor lærer-i-rolle ble brukt som pedagogisk og estetisk arbeidsmetode for å gjøre begreper forståelige, forbedre språkkompetansen og øke ordforrådet til elevene.

Oppgaven bruker i hovedsak teori om lærer-i-rolle, men tar også i bruk teori om performance og ageringsbegrepet, kunst i forhold til læring, og språklæring i norsk skole.

Gjennom fokus på agering, deltakelse og estetiske virkemidler argumenterer oppgaven for bruk av lærer-i-rolle som en metode tilknyttet andrespråksopplæring. Teorien og prosjektet fokuserer på akademiske prestasjoner, og oppgaven kan tas til inntekt for å bruke drama i en kunnskapsfokusert skole, som har store ønsker og behov for kartlegging av elevenes ferdigheter og språkforståelse.
Forståelse gjennom dramatisk handling
Lenke til fulltekst – http://www.duo.uio.no/publ/IKOS/2009/91232/pwhansenteatermaster.pdf

Utgitt år – 2009

Utgiver – UiO

Språk – Norsk

Undertittel – Lærer‐i‐rolle som dramapedagogisk språk‐ og begrepsopplæring for flerspråklige elever i ungdomsskolen

Antall sider – 125

Dokumenttype – Masteroppgave